Revistă digitală interactivă

Lecția de gramatică

Copyright: Mihai Moiceanu

Când m-a cucerit fotografia, cu multe decenii în urmă, nu m-aș fi gândit că peste mulți ani va deveni omniprezentă. A face fotografii înainte de epoca digitală însemna fie că ai plecat în concediu, fie că participi la o aniversare în familie, între prieteni. Mai înainte, pe vremea părinților, se făceau fotografii la botez, în armată, la nuntă și (uneori, e drept…) la prohod. Pe atunci lucrurile erau simple: cineva din familie avea un aparat foto sau venea fotograful angajat, te aranja frumos în grup, îți spunea “păsăricaaaa…” și gata poza. Gata în sens peiorativ, era gata peste o săptămână, o lună sau juma’ de an, când se termina filmul și era “dus la developat”. Dacă aveai fotograf angajat “vedeai” pozele cam într-o săptămână. Se purta fotografia mică, 6×9 cm, cu zimți pe margini. Pe vremea mea lucrurile s-au rafinat: 10×15 cm, cu margini drepte.

Copyright: Mihai Moiceanu
Copyright: Mihai Moiceanu

Aparatul fotografic nu era obiectul pe care să-l ai la tine permanent. Singurul accesoriu tehnic pe care-l purtam permanet asupra mea era ceasul de mână. Am renunțat la ceas. Mi se pare inutil, mă deranjează. În schimb, am telefonul sau camera foto… e aproape o tautologie. Nu-l folosesc pe post de aparat foto decât foarte rar, mai curând ca un fel de notes imagistic. Dar probabil sunt o excepție. E suficient să mă uit pe Facebook și-mi dau seama că telefonul e aparatul foto cel mai folosit. Compactul a murit, iar cu telefonul se fac acum selfie-uri, este climaxul fotografic, sunt concursuri de selfie la radio ??? OK!!!… suntem înconjurați de fotografie. Aproape vorbim prin fotografie, a devenit arhicunoscută zicala cu fotografia și cele 1000 de cuvinte ce parafrazează un vechi proverb chinezezc și care, apropos, a fost folosită prima dată în 8 decembrie 1921 de către jurnalistul Fred Barnard referindu-se la rolul fotografiei în publicitate.

Dar oare cele 1000 de cuvinte le folosim oricum, alandala, fără nicio regulă? Există o gramatică a imaginii? Unele fotografii ne plac, pe altele le ignorăm, trecem peste ele fără să ne oprim privirea. Dacă ne place, dăm “like”. Dar de ce ne place? În primul rând, suntem atrași de subiect. Trec de faza cu pisici, cățeluși, floricele și alte “drăgălășenii”. Dacă subiectul este interesant, ne oprim asupra fotografiei. Dincolo de subiect, analiza imaginii se oprește şi începe o “terra incognita” pentru majoritatea privitorilor. Și totuși, ce este mai departe de analizat? Ce trebuie să știu pentru ca să pot face o analiză conștientă a unei fotografii? Păi,  e ca la scris: înveți literele, apoi compui cuvinte, propoziții și la urmă chiar fraze. Apoi înveți cum să le folosești corect, cum să le ordonezi și gata compunerea de 1000 de cuvinte. Sau mai bine facem o fotografie?

Copyright: Mihai Moiceanu
Copyright: Mihai Moiceanu

Gramatica de bază a fotografiei folosește linii, suprafețe, texturi, volume etc. Să ne ocupăm de linii pentru început. Și de ceva puncte “de forță”. Vom vedea “treimile”, “diagonalele”, “liniile de simetrie” cu care putem face o “analiză gramaticală” a fotografiei.

Voi face o analiză pe patru seturi de fotografii din domenii diferite: peisaj, arhitectură, reportaj, portret – genuri fotografice dragi mie. Fiecare fotografie poate fi vizualizată ca atare și având suprapuse acele elemente de analiză caracteristice subiectului, acțiunii, personajului sau momentului fotografiat. Mă opresc cu deconstrucția fotografiei la elementele simple, de bază, aparente, fără a analiza semnificația, starea, atmosfera sau plasticitatea ei. Am ales exemple cât mai diverse pentru a fi cât mai bine înțelese elementele de bază ale compoziției și modul de destructurare a imaginii. […]

***
Extras din articolul “Lecția de gramatică” semnat de Mihai Moiceanu din ediția nr. 4 a revistei PHOTOgraphia.

PHOTOgraphia nr. 4
PHOTOgraphia nr. 4

2 Comments

  1. ora exacta 31 January 2015 Reply

    … interesante noutati. Acum oare ceva mai urma?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*